Turnova. De heeren bleven muisstil…

De corona-crisis deed Turnova in stilte openen. Maar gelukkig hebben de Binken met de stedelijke academies, het toch-niet-draaiend restaurant en een supermarkt het nieuwe stadsdeel al omarmd. Sommige stadsbewoners vertoeven in de wolken over het nieuwe woongeluk dat ze er hebben gevonden. Turnova maakt in ieder geval een einde aan de desolate indruk die de oude Brepols-fabrieken jarenlang bij bezoekers en bewoners achterlieten. Nog even geduld en ook de oude kantoorhal schittert straks in volle glorie. Allemaal op fietsafstand. Ere wie ere toekomt: de stad, de ontwikkelaar, de Vlaamse overheid, de planners en architecten.

turnova
De Turnova-showroom.

Maar het auto-virus heeft dit duurzame stadsproject al stevig in zijn greep, zo merkte ik op een van mijn dagelijkse corona-wandelingen. Het binnenplein is reeds omgetoverd tot een showroom. En voor wie zijn fiets wil achterlaten wanneer hij kort de winkel wil induiken, de slechts denkbare fietsrekjes. Wat zegt dit over het project? En kunnen we daar iets uit leren?

Fiets-denken of auto-denken?

De fietsende klant die Turnova bezocht, werd al meteen als een probleem gezien. Er waren “klachten” dat die zijn fiets niet goed zou stallen en de politie “moest al overgaan tot een preventieve actie”. Een aantal jaren geleden, ruim voor de opening, deden geruchten de ronde dat de projectontwikkelaar fietsers van het hele binnenplein wilde weren. Een verwarring tussen oorzaak en gevolg? Het probleem is immers niet de fietsende Bink. Het Turnhoutse stadsbestuur en de ontwikkelaar gaan er in de Turnova-brochure prat op dat we een echte fietsstad zijn, maar ze keken de andere kant op wanneer pientere geesten (zoals de begeleidende stedenbouwkundigen, de Turnhoutse Fietsersbond,…) er nog tijdens het planningsproces op wezen dat het project de reële verzuchtingen van de Turnhoutse fietser negeerde. De heeren bleven muisstil… In de context van vandaag – overheden zetten sterk in op fietsstimulering omwille van leefkwaliteit – is het zelfs onbegrijpelijk. En ook 10 jaar geleden wisten we al welke richting we uit moesten…

Stel je eens voor dat je gezin klaar is voor een weekend-uitje. Na een vlotte autorit (bestaat dat nog?), moet je op zoek naar de dichtsbijzijnde autoparking. Die ligt een eindje van de hoofdweg. Daar staat een rij auto’s voor je te wachten op… een lift. Je moet uitstappen om de lift te roepen en het is wat manoeuvreren om er helemaal in te geraken. Eens geparkeerd moet je nog een hele weg afleggen door de fietsparking (opletten voor aanstormende fietsers die niet uitkijken!) vooraleer je de buitenlucht weer kan opsnuiven.

Geef toe, het is niet echt de rode loper uitrollen voor de klant. Te gek voor woorden? Wissel in bovenstaande paragraaf “auto” en “fiets” om en het is exact wat voor het fietsverkeer in Turnova gerealiseerd is. Auto-denken zonder fiets-denken. 

“Doing the wrong things, but better…”

turnova2
De Turnova-fietslift

De Turnhoutse fietser aanvaardt/ondergaat het. Omdat hij niet beter kent. Voorlopig. Maar het is weinig uitnodigend om nieuwe fietsers aan te trekken. De auto krijgt immers wél die makkelijke helling. Die tweede lift die de schepen (gelukkig maar) nog uit de brand wist te slepen, is zoals de Canadese stadsplanner Brent Toderian zegt “Doing the wrong things, but better.” In Brugge, die andere fietsstad waarmee Turnhout vroeger aan de kop van het peloton reed, opent binnenkort een verbouwde fietsstalling aan het Zand. Reden? Fietsers gebruikten de lift nauwelijks en bovengronds werd het een kluwen. Voortaan wacht een helling uitnodigend op de aankomende fietser, die in één beweging ondergronds gaat. Zonder wachttijden of een opgesplitste familie. Bestaande fietsers comfort bieden én nieuwe fietsers aantrekken, dát is de opdracht. In Tilburg en ’s Hertogenbosch gooien ze er nog een permanente gratis bewaking bovenop. In Eindhoven een makkelijke rolband.

Een stad is nooit af. Maar wie de sprint onder fietssteden wil winnen, moet leren uit zijn fouten.

Fietsers spenderen evenveel – sommigen zeggen zelfs meer – als automobilisten. Ze kopen minder in één keer, maar komen vaker terug. Dát verklaart de toevloed van fietsers die hun fiets bovengronds willen stallen. Met een uitnodigende en kwaliteitsvolle stalling komen ze wellicht nog vaker. Bedenk dat minder parkeerplaatsen en meer stallingen een kleinere bouwkost en een sneller bouwproces betekenen. Dat maakt ook de rekening. Op Turnova zijn er nu – en ook in de toekomst – vooral bijkomende kosten als gevolg van een onvolmaakt plan. Benieuwd wie die zal dragen. 

Laat het de pret niet bederven. Turnova is een mooi project. Een stad is nooit af. Maar wie de sprint onder fietssteden wil winnen, moet leren uit zijn fouten. En in nieuwe projecten elke kans te baat nemen. En avant!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: