Een laatste, frisse adem. Gezellig is dat!

Geen 6 weken scheiden ons van de gemeenteraadsverkiezingen. Laatste werken worden opgeleverd en lintjes geknipt. In Turnhout blaast het college in het mobiliteitsbeleid zijn laatste (en gelukkig) frisse adem uit: een netwerk van fietsstraten! Al mogen we ook niet vergeten dat de zoektocht naar consensus de beslissing soms eindeloos uitstelde, dat in politieke middens ambtenaren soms “coiffeurs” werden genoemd (ze wilden de leefkwaliteit in woonbuurten herstellen met een ‘knip’) en dat de beste ingreep voor vlot en veilig fietsverkeer tot stand kwam door een lek in de waterleiding (en niet door een politieke beslissing). Het schouwspel was – nu ja – van wisselende kwaliteit. Maar lang geen klucht zoals bij de start van de legislatuur. Het was allicht het hoogst haalbare: met vier in bed ligt niemand comfortabel.

Sterk fietsbeleid en campagnebeeld met handhaving als sluitstuk?

Met het netwerk van fietsstraten zet Turnhout als eerste stad in Vlaanderen een “ringstructuur met fietsstraten” neer, om het fietsen door de stad aantrekkelijker te maken. Maximaal 30 km/u, gemotoriseerd verkeer mag de fiets niet inhalen. Met op de meeste plaatsen comfortbel asfalt. De route spreekt niet alleen nieuwe fietsers aan, ook bestaande fietsers zullen hun route misschien herleggen en de bestaande hoofdassen ontzien. Terwijl auto-verkeer mogelijk het omgekeerde doet. De auto blijft thuis, of gaat zo snel als mogelijk naar de hoofdas. Samen met een ruimere (helaas nog steeds te kleine) zone 30 is zo een bijna ronde ring gerealiseerd, voor fietsers. Straks kan je van Brug 2 vlot doorfietsen tot aan de Graatakker, op een stukje na (wegens gebrek aan consensus).  Zonder twijfel slim gedaan en sterk fietsbeleid!

De aanpak heeft alles in zich om de leefkwaliteit in de stad centraal te stellen. Nog geen 50 jaar geleden wilde men min of meer langs hetzelfde traject woningen onteigenen om de auto in de stad ruim baan te geven. Gelukkig zijn de geesten gemasseerd en gerijpt.

Samen met de oplevering van de werken voert de stad ook een van de meest eenvoudige, positieve mobiliteitscampagnes die ik de afgelopen jaren heb gezien. Gezellig op pad, 30 in de stad! Het stadsbestuur geeft aan waar de ambitie ligt én wordt er afgebeeld zoals we ze (allemaal?) graag willen: meer leefkwaliteit voor bewoners en meer beleving voor winkelende bezoekers. We kunnen ons allerlei varianten voorstellen in tekst en beeld die ook de komende jaren het duurzame mobiliteitsbeleid en de stadsontwikkeling in Turnhout positief kunnen ondersteunen. Pluim voor het creatieve team (de stadsdiensten zelf?) die dit hebben bedacht!

Benieuwd of het ook over een drietrapsraket gaat, waarbij de Lokale Politie Regio Turnhout met handhaving voor het sluitstuk zorgt.

Het werk is niet af…

Grote uitdaging is echter het kruispunt van de fietsas met de Merodelei. Bij succes zal blijken dat de huidige verkeerslichtenregeling niet lang houdbaar is. De conflictvrije lichtenregeling die recent werd ingevoerd – op zich een positieve maatregel -, zorgt voor langere wachttijden. Het autoverkeer is dominerend voor de gekozen oplossing, met veel roodlichtnegatie door voetgangers én fietsers als gevolg. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? De knoop kan enkel ontward worden door minder bewegingen op het kruispunt toe te laten én meer groen licht op aanvraag te geven. Een conclictvrije regeling met detectie en de invoering van beperkt eenrichtingsverkeer voor wie de wijk in wil, zou het kruispunt opnieuw vlot én verkeersveilig kunnen maken. Fietsverkeer dat de Merodelei wil kruisen, kan zo gedetecteerd én conflictvrij afgehandeld worden. Opnieuw een stap vooruit volgend jaar?

Samen met de ruimere zone 30 en het verder doortrekken van de fietsas moet die stap echt gezet worden, want ondanks gedreven pleitbezorgers in het college daalt het dagelijkse fietsgebruik in onze stad. Dat blijkt uit de resultaten van de stadsmonitor en de evaluatie werd ook eerder al gemaakt in Gazet van Antwerpen . Ze staan in schril contrast met de stijgende cijfers in andere centrumsteden. (lees verder onder de tabel)

modale verdeling
Modale verdeling in het woon/werk- en woon/schoolverkeer, %, tussen 2011 en 2017 (Nvdr: samen geen 100% omdat mensen meerdere vervoersmiddelen combineren) Bron:  Stadsmonitor.

Turnhout, ooit samen met Brugge aanvoerder van dit klassement, valt nu buiten de top 3, voorbijgestoken door Gent en Leuven. En met Oostende, Antwerpen en Mechelen op de hielen… Voor de nieuwe bestuursploeg die na de verkiezingen aan zet komt, is het een wake-up call. Hopelijk lassen enkele lokale partijen een moment van bezinning in om na te gaan of ze hun nationale (fietsstimulerende) partijslogan waard zijn en welke van hun beleidsbeslissingen aan dit dalende aandeel hebben bijgedragen. Of dat in de toekomst nog zullen doen. Ook de kiezer moet die afweging maar maken. Het is voor partijen nooit te laat om bij te sturen en met nieuwe inzichten bewoners mee op de (fiets)(kar) te krijgen!

En nu ik er over nadenk: een knip-beurt bij de coiffeur, dat is toch om er blijvend goed uit te zien. Niet? 

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑