Wie beter wil worden, moet zich meten met de besten!

Ik ben gaan fietsen in Nederland. Eindbestemming: Leeuwarden, meer bepaald de gevangenis. Neen, de coffeeshops op de route van om en bij de 400 km liet ik links of rechts van de weg liggen. Maar de verbouwde Blokhuispoort, zo heette de oude stadsgevangenis, is vandaag bibliotheek, cultuurcafé, infopunt van de Europese culturele hoofdstad die Leeuwarden dit jaar is… en dus ook een hostel (waar je nu wél een sleutel krijgt!).

We fietsten (ik mocht mijn echtgenote vergezellen) naar Leeuwarden gewoon omdat we – euh – graag fietsen en we een haalbaar doel zochten, bereikbaar op pakweg 5 dagen met vertrek vanuit Turnhout. De route ging deels over landelijke fietsroutes en knooppunten en stippelde ik uit met behulp van de routeplanner van de Nederlandse Fietsersbond. Top hulpmiddel! Je kan er zelfs voor strooiroutes kiezen, maar met dagelijkse temperaturen boven de 30°C was die functie niet echt nodig.

Professionele fietsexcursies naar Nederland  – die ik uiteraard vaak doe – hebben steeds een bepaalde aanpak, voorbeeldproject of bezienswaardigheid als doel. Daarover gieten gewaardeerde collega-vakspecialisten een communicatieve saus. Al snel krijg je dan de indruk dat heel Nederland het netjes voor mekaar heeft. Ook hoog in de Alpen kom je alleen sportieve mensen tegen, maar dat is zeker niet de gemiddelde Oostenrijker, Italiaan of Zwitser.

Het grote voordeel van ook niet-werkgerelateerd te fietsen in Nederland? Ik heb prachtige fietsinfrastructuur gezien (zonder de verkoopspraatjes), ondergrondse én bewaakte centrumstallingen (gratis!) gebruikt (zo evident dat de gewone Nederlander er niet eens van opkijkt) en verder heel veel gewone wegen en situaties zoals we die ook bij ons in Vlaanderen kennen.

Nederland heeft een landelijk fietsaandeel van tegen de 30%. In Vlaanderen is het de helft. Fietsen is voor de Nederlandse overheden een vanzelfsprekendheid in het beleid. Het heeft alle kenmerken van een systeem, een raderwerk dat geölied draait en dat met nieuwe ontwikkelde kennis voortdurend bijgesteld wordt. Ook als dat impact heeft op de evenwichten met andere verkeerssystemen (voetgangers/openbaar vervoer/privaat/…), worden discussies eerder technocratisch beslecht. Politici nemen akte van de technische voorbereiding en sturen eerder beperkt bij. Met een aandeel van 30% fietsverplaatsingen is dat ook makkelijk: haast elke Nederlander fietst en participeert in het voordeel van de beslissing. Maar dat wil niet zeggen dat de fiets er altijd voorrang heeft, altijd op de eerste plaats komt, of dat hij altijd de beste en mooiste infrastructuur krijgt/heeft. Toch hangt dat beeld van Nederland soms over de Vlaamse publieke fiets-opinie.

In Vlaanderen is het fietsverkeer nog een systeem in volle ontwikkeling, maar de groei is onomkeerbaar als we willen investeren in meer leefkwaliteit voor onze steden en dorpen. Die groei heeft disruptieve eigenschappen: het brengt bestaande evenwichten uit balans, moet grenzen doorbreken én stelt oude afspraken in vraag. Het botst met bestaande inzichten, belangen en diepgewortelde gewoonten en stelt de huidige ruimteverdeling van het mobiliteitssyteem scherp in vraag. Doen we het voor de bestaande 15%, of voor de gewenste 20, 25 of zelfs 30%? Evident dat daarover meer politieke discussie is. Regionale verschillen in Vlaanderen (zie bijvoorbeeld de provincie Antwerpen) laten zien dat bij een hoger aandeel keuzes sneller in het voordeel van de fiets worden gemaakt. Toch moeten we durven vooruit kijken: als de groei toch onomkeerbaar is, is het beste dat we vandaag kunnen doen een radicale ommeslag in het denken en investeren. Dat doen we vandaag nog te weinig. Nederlandse voorbeelden kunnen dan best inspirerend zijn.

Wie beter wil worden, moet zich meten met de besten.* Reizen om te leren dus en de weg er naartoe was opnieuw belangrijker dan de bestemming. Nederland en Leeuwarden hebben me een fijne vakantie bezorgd!

 

(*) Dixit Gil Peñalosa (8 to 80 Cities) op de VVSG-trefdag in oktober 2017.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: