Roulez. Roulez. Fietsparkeren is een kermis. 

Wat een onschuldige kermis kan doen inzake fietsparkeren. Turnhout heeft van oudsher een van de fijnste kermissen van het land. Recht in het hart van de stad, op wandel- en fietsafstand van elke inwoner, in een periode die de overgang maakt tussen vakantie en het nieuwe schooljaar. Topseizoen en dito attracties.

Voor de jaarlijkse kermis hoeft de autoluwe zone niet eens groter. Enkel het busverkeer blijft ietsje meer weg uit het centrum. Maar wat het meest opvalt is dat elke zijstraat van de markt zich vult met netjes geparkeerde fietsen. Honderden meters, als dominosteentjes naast elkaar. Gefascineerd door het gebeuren schat ik na een persoonlijke rondgang dat 500 meter geparkeerde fietsen niet eens overdreven is. Het is denk ik nog nooit en door niemand echt in kaart gebracht. A rato van 3 fietsen per 2 meter betekent dat minstens 750 fietsen. Exact evenveel fietsende bezoekers, kinderzitjes even buiten beschouwing gelaten, 13 dagen lang. Niemand die klaagt dat hij geen plaats vindt of de fiets moet nemen.

De stad faciliteert het voorbeeldig met uitgebreide, tijdelijke stallingen op enkele cruciale plaatsen. Stel dat deze kermisklanten met de auto kwamen, zouden er minsten 350 parkeerplaatsen nodig zijn (op basis van de gemiddelde gezinsgrootte). Dat betekent minstens 2 km parkeerstrook (5 à 6 meter per auto), nog zonder de noodzakelijke rijbaan ernaartoe. Om het concreet img_2838te maken: de Merodelei/Steenweg op Antwerpen zou dan gevuld staan van de ring tot op de Grote Markt. Ik ga ook niet in op het autoverkeersinfarct, de luchtvervuiling, gezondheidsimpact en lawaaihinder die ermee gepaard zou gaan.

Ook op zaterdagen
Natuurlijk doet het fenomeen zich niet alleen voor tijdens de kermis. Ook op zaterdagen vullen de Gasthuisstraat en de Grote Markt zich met honderden fietsen. Er lijkt soms geen doorkomen aan, maar iedereen vindt altijd nog wel een plekje. Op de Grote Markt houden fietsers zich mooi aan elegante bordjes die vragen dat garages niet geblokkeerd geraken. In de Gasthuisstraat veranderen gemarkeerde laad- en loszones voor vrachtwagens zonder verpinken in niet gereguleerd maar wel milieuvriendelijk parkeren. Het beperkte aanbod fietsstallingen zorgt er ook voor dat maar enkele tientallen fietsen diefstalveilig kunnen worden vastgemaakt. Op die manier wordt langparkeren voor fietsers weggehouden uit de hoofdstraat. Die aanpak verder ontwikkelen, door net buiten het handelscentrum wel diefstalveilige stallingen te voorzien, kan nog meer geparkeerde fietsen uit de winkelstraat houden. Opnieuw paste het stadsbestuur recent deze strategie knap toe op de Merodelei tussen station en Zeshoek met img_2657.jpgnieuwe fietsparkeervoorzieningen. Het geeft meer ruimte aan voetgangers en passanten (die net daarvoor de fietst of de auto achterlieten). Als het goed is, schrijven we dat ook… En zo wordt duidelijk dat fietsbeleid ook beleid kan zijn voor de voetganger en de automobilist. En dat het opofferen van een autoparkeerplaats voor 8 fietsparkeerplaatsen voor iedereen een goede zaak kan zijn: beter ruimtegebruik en meer mensen die dichter bij het centrum kunnen parkeren.

Turnhout is een ideaal labo en onderzoeksgebied voor wie meer te weten wil komen over de relatie tussen handel, culturele activiteiten en fietsparkeren. Een hele boeiende opdracht voor een masterproef (handel, marketing, verkeerskunde,…) ligt hier voor het oprapen… met voorwaar een leerzaam bezoek aan de fijnste kermis van het land!

Bewaren

Een gedachte over “Roulez. Roulez. Fietsparkeren is een kermis. 

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑